BEWEGINGSVISIE
  • Css Template Preview
  • Css Template Preview
  • Css Template Preview
  • Css Template Preview
  • Css Template Preview


 

 

Onze Visie op Bewegingsopvoeding:

 

Op onze school is de totale ontwikkeling van het kind belangrijk, ook de motorische ontwikkeling hoort daarbij.

In het leerplan bewegingsopvoeding vind je volgende doelstellingen terug:

•             MC motorische competentie

Het leren van vaardigheden, vooral tijdens de lessen bewegingsopvoeding.

•             GVL gezonde en veilige levensstijl

Goede hygiëne (aangepast schoeisel en kledij), veiligheidsvoorschriften, afspraken en regels naleven. Ontwikkelen van een goede fysieke conditie. Rust ervaren als tegenpool van actie. Bewegen in openlucht.

•             ZC  zelfconcept

De leerlingen durven hun eigen kunnen te tonen. De leerlingen zijn bereid een opdracht vol te houden en af te werken. De leerlingen kennen de eigen capaciteiten en mogelijkheden om buiten de LO-lessen aan sport te doen.

•             SF sociaal functioneren

De leerlingen kunnen zich inleven in anderen. De leerlingen geven leiding en aanvaarden leiding. De leerlingen durven hulp vragen. Fairplay. Kunnen samenwerken met alle leerlingen.

Bij bewegingsopvoeding in de basisschool gaat het om ‘leren bewegen ’, maar ook om ‘leren door beweging’. Beweging stimuleert het positief zelfbeeld van kinderen via succeservaringen. Ook geven wij de kinderen de kans om kennis te maken met zoveel mogelijk verschillende sporten. Zo vinden ze een sport die bij hen past. Plezier beleven aan sport is misschien nog het belangrijkste, zodat ze graag sporten en blijven sporten, ook als volwassenen.

Goede bewegingsopvoeding maakt deel uit van de totale opvoeding en is dan ook de verantwoordelijkheid van elk teamlid: met de fiets op uitstap, een lentewandeling, een goed uitgeruste speelplaats, bewegingstussendoortjes, …

De kinderen krijgen elke week 1 uur bewegingsopvoeding en twee graden gaan om de 2 weken zwemmen. De klassen die niet gaan zwemmen , krijgen een extra uur sport. Wij hebben ook twee sportdagen per jaar: een wintersportdag (schaatsen) en een lentesportdag.  Het 6de lj gaat elk jaar op sneeuwklassen.

Ook tijdens de speeltijden kunnen de kinderen zich sportief bezighouden, bijv. voetballen, trefbal op de speelplaats, een speel koffer per klas, een beurtrol voor de basketring en het klim en klauter parcours. Bij mooi weer wordt er tijdens de lente maanden een trefbal tornooi tussen de verschillende klassen gehouden.

Om nog een ruimer sportaanbod te hebben, neemt onze school deel aan SVS-activiteiten (Stichting Vlaamse Schoolsport) op woensdagnamiddag voor de kinderen die graag willen deelnemen. Deze activiteiten zijn aangepast aan de leeftijd en interesses van de kinderen: veldloop, danshappening, netbaltornooi, trefbaltornooi, unihockey, atletiekhappening, … Dit allemaal onder het motto ‘deelnemen is belangrijker dan winnen’.

Tijdens de lestijden gaan wij met de klas één keer per jaar naar een bewegingslandschap van SVS: kronkeldiedoe, spelenpaleis, bewegingsjungle, alles met de bal, american games.

Kortom, op onze school is beweging belangrijk. Niet om de beste te zijn, maar om het plezier van sporten.